Hangszerek 乐器
Milyen volt játszani a guqin-on? Volt lehetőség a kiállításon kipróbálni egy guqin-t. Nekem nagyon tetszett. Idehaza van egy öreg citerám, amit gyerekkoromban pengettem, de nem is hasonlítható hozzá. Sokkal puhább, finomabb, könnyebben lehet hajlítani a hangokat rajta.
A tanárnőm elmondta, hogy a guqinon általában tanult, értelmiségi emberek, irodalmárok, költők, politikusok szerettek játszani, míg a hozzá hasonló guzheng-en inkább hölgyek. A kiállításon sajnos nem volt guzheng, így ezzel a hangszerrel még adós maradok, mindenesetre elmondhatom, hogy az a guqinnél testesebb, és a guqinnél több húron lehet rajta játszani.



2, 古筝 (gǔzhēng): Fentebb megígértem, hogy foglalkozom a guzheng-gel, és erre most egy vers kényszerített rá, mégpedig Li Duan, Hallgatom a Zheng-t, című verse. A hangszerről már leírtam, hogy több húrja van, mint a guqinnek, az ókorban 12 húrosak voltak, a Tang-korban ezt 13 húrra bővítették, a modern korban 25 húrosak a guzhengek. A hangszer bonyolultabb felépítésű a guqinnél, főbb megkülönböztetője, hogy a húrokat kettéosztja egy úgynevezett "húrláb", és így a húrok mindkét felén lehet játszani. A jobb kézzel a húrok jobb felén pengetnek, míg a bal kézzel a húrok bal felén a húrokat lenyomva lehet állítani a hangmagasságot, de bal kézzel a húrok jobb felén is lehet játszani.
Az interneten nagyon sok jó kép, és a youtube-on sok jó videó található a hangszerről. Az én általam készített kép, nem kifejezetten jó, de megteszi.
A videót, amit mellékelek, kifejezetten jónak találtam, mert jól látszik a hangszer felépítése, és a játék módja.
Meghallgatható: https://www.youtube.com/watch?v=mcYRgBCBn94&ab_channel=AustinGuzhengStudio%E6%9C%9B%E8%88%92%E7%90%B4%E8%A1%8C

3, 琵琶 (pípá): lant típusú hangszer, általában hölgyek játszottak rajta. LiQi "Régimódian" című versében (古意, 李颀) találkoztam először ennek a hangszernek az említésével. Később még Cen Shen "Fehérhó-dala"-ban is felbukkant. Tehát a pipá:

4, 羌笛 (qiāngdí): Qiang-fuvola. Szintén LiQi "Régimódian" című versében találkoztam először ezzel a hangszerrel, és a Qiang (羌) nevű néppel is, akik eredetileg használták ezt a hangszert. A qiang etnikai kisebbség volt ősi Északnyugat-Kínában, és a hangszerük, a qiang-fuvola egyetlen bambusz-szálból (vagy nádszálból) készült fúvós hangszer. Nyilván nem volt drága, és bárhol tudtak hozzá alapanyagot szerezni. Valószínűleg nem tudtak túl nagy hangskálát átfogni, viszont az érzéseiket ki tudta fejezni ez a hangszer is.
Az interneten nem találtam túl sok képet, információt róla, de alább van egy kis videó.
https://www.youtube.com/watch?v=gX6cz4asjNI&ab_channel=ChinaCulturalCentreinKualaLumpur
Íme az én ábrázolásom a qiang-fuvoláról:


6, Bìlì (觱篥): bambuszból készült, népi fúvós hangszer, szintén Li Qi versében találkoztam először a nevével, a Hallgatom An Wanshant, ahogy fújja a bílín a dalt (听安万善吹觱篥歌, 李颀) című versben. Nádpipának is fordítják, de Kínában bambuszból készül. Li Qi a fent említett versben jól illusztrálja, milyen hangja lehetett a bílínek. A lenti képen próbáltam illusztrálni a hangszert:

7, 钟磬 zhōngqìng, vagy 編磬 biānqìng: kőharangok sorából álló mágikus kínai hangszer, amelyet buddhista templomokban használtak szerzetesek megigézésére. A hangszer említésével 破山寺后禅院, 常建, Po-hegyi templom mögötti meditációs udvar, Chang Jian versében találkoztam.
Utánakerestem az interneten, és elbűvölt ez a különös, ősi hangszer, ahol különböző méretű kő lapokat, (úgynevezett "kék követ" (青石)) akasztanak egy állványra, és azt ütővel megütik. A hangzása megnyugtató, elmélyítő.
A hangszer meghallgatható:
https://www.youtube.com/watch?v=6gKxXnUeHCc&ab_channel=XiaobingYi
